© c-j-f 2023
Home Familien Folk jeg modte Kishon
1943
4-4-1943 Søsat fra fra Brook Marine i Lowesstorft, bygge nr. 2078  leveret til RAF som “Refuler” Tankbåd for Fly og torpedobåde som det fremgår af det originale kartotektskort  har den været langt omkring ophængt på en stor tankbåd det viste sig senere at dens historie ikke var nær så spændende.
Kishon´s Tidslinie
Som hun så ud i 1943 efter søsætning
Klik på billederne for at se mere
1944
1945
Søsat
Colombo
Bombay
1945
1945
Tombay
Akyabay
1946
1945
Oplagt
Solgt til Cevil Brug
Det bliver nu lidt triggy det ser ud til at det nr. jeg havde set i stævnen nok ikke var 2078 men derimod  nr. 2076 som også ses på billedt blev solgt til Mr.A.V.Jackson Peterborugh han havde Kishon på lager fra 1946 til 1954  hvor den inførtes i det engelske Registersom solgt til Leonard Davis Morris Depford
1954
Ny ejer
1958 ukendt sted i England Vist ved overtagelsen i england På land ukendt sted 1970 Sted ukendt måske fra hjemsejladsen fra england 1970
1970
Ny ejer
Kishon er igen solgt denne gang til en Dansker Ejndomsmægler Erik Menov Odensse
1970 Måske Kerteminde
Så vidt jeg ved sejlede Menov selv båden hjem fra England gennem Kilerkanalen og til kerteminde.
1972
Ny ejer
Den 9 April 1972 opstår en eksplotion i maskinrummet  Kishon udbrænder og bliver erklæret totalskadet, forsikringen sælger til Mekaniker Kaj Larsen Middelfatrvej Odense. han får den slæbt til Odense.
1972
Ny ejer
Den 5.11.1972 ser jeg for første gang  KISHON og sikken et syn men jeg blev forelsket ok købte Kishon af Mekaniker Kaj Larsen  motorene lå  i to olietynder delvis adskilt.
10 År
20 År
 0 År
Branden opstod i motorrummet Hun så meget medtaget ud Set lidt på afstand Styrhus var meget angrebet Teak dækket var også brændt Motorene fik jeg i to olietromler adskildt Det tog lang tid at fø samlet stumperne
1972
Hjemtransport
Den 1-12-1972 hentede vi Kishon, jeg havde lejet Vognmand N.P.Holm i Ringkøbibg der kom med en Anhænger. Her så vi for første gang Kishon i bunden og sikken bund, det tomme skrog vejede 11 ton og blev sat på anhængeren bundet nødtørtigt fast så kørte vi , på vejen ud ad Odense måtte vi skære en del af styrehuset for at komme i gennem lyskurverne  i dag ville det have været en helt anden transport  med specialbiler forløbere med mere. Vel ankommet til Ringkøbing læssede vi af ved det gamle slagterhus hvor genopbygningen skulle tage sin plads.
Kranen  løftede Så op på anhængeren DET VAR ALDRIG GÅET I DAG  Vi kunne ikke gå under lyskurverne så vi skar lidt af styrhuset Lige ind gennem Odense mange timer senere Læsset af ved det gamle Slagterhus i Ringkøbing Dækket nødtøftig af og så tog vi på juleferie
1973
30 År
I 1973 arbejdede vi i al vor fritid på kishon, der blev slevet, sandblæst, rettet buler, Lagt glasfiber, lavet ny overbygning, skylighter, luger, sø gelænder,Teakdæk, motorene blev overhalet og der blev lavet ny apatering i hele skibet. vi havde mange besøgende men også mange der ville hjælpe med opbygningen medens vi stod  ved det gamle slagterhus. De fleste troede jeg total havde “tabt sutten”
Genopbygning
Der Sandblæses Bent Pauli hjalp med at vende Mette og Helle hjalp med at bære sand ud af skroget lige så rask som jeg sandblæste Erik Kruse hjalp med at lave styrhus Erno Glasfiber gjore et godt stykjke arbejde det holdt i 30 år og måtte brændes væk Nu begynder den at ligne et "skiv" 31-5-1973 løftet tilbage i dens rette element Den var pot" tæt Også Bjerne fra Esbjerg gav en hånd med Dækket nærmer sog en afslutning vi skruede 2000 skruer i fra undersiden Vagn fra Lemvig hjalp med dækket i sommerferien Nu vinterklar til Apatering.
1976
Søndagstur på fjorden
Vi er nu blevet færdig med Kishon, og sejler den på både fjor og hav, vor længste tur gik til Læsø vi havde en del problemer med motorene især den styrbord slog plejlstangs lejet ustanselig, så ud med krumtappen og den sendes til slibning. men der var tit problemer,  jeg husker et tilfælde ved indsejlingen til Hals sprang der et olierør, det så herends ud i maskinrummet Torsten og jeg slog plat og krone om hvem der skulle rep. olierøret torsten tabte og gjore maskinrummet rent.  vi sejlede i nogle år Dommerbåd til Sejlklubbens mange kapsejladser og til de årlige pinsefester havde vi øl og borde pa dækket til hele klubben. Hun var blevet ret fin indenbords så der blev holdt mange gode fester.    
Det færdige skib
Styrhus set mod agter Salong set fra bestik Bestiklogar Kortbord Barskab Styrepult Stikkøje i bestik Barskab og pantry Forlogar og værksted Salong bordet Salong set mod bestik Agterlogar  BB side
Solgt i Ringkøbing til ??? Ganer Toldsø ca 1-6-1982 Toldsø ville tage båden med til Grønland hvor han var Kæmner i NUK men på grund af den politiske udvikling blev han fyret fra sit job, derimod tog han Kishon med til Kerteminde men forinden havde vi malet Kishon Rød for at den bedere kunne ses imellem isbjergene ligeledes havde han fået en del nyt elektronik monteret i hvide Sande.  
1982
Ny ejer
40 År
2004
60 År
1986
Kerteminde
Kerteminde
2008
Sunket i havnen
Langeskov
2009
66 År
Snip Snap Snude så er den historie  UDE Blev malet Rød til Grønlandsturen På land i hvide sande for salg Farven var ikke just køn men praktisk her er hun er lige ved at blive trukket ned Det gør ondt lige ind i sjælen På afstand så det godt ud Den tur på bunden var ikke rigtigt noget for hende Glasfiberen sad stadig fast gad vide hvordan motorrummet så ud Anette og den sidste Ejer Kik gennem koøje mod styrbord Her skal der mere end Ajax til jeg så den ud af øjnkrogene da vi kørte forbi de trapper lavede jeg i vinteren 1973 Den skorsten var væmelig dyr... Jeg tænker PÅ hvor mange timer af mit liv jeg har lagt i hende Forfaldet er ved at tage over Gad vide om de har en græsslåmaskine Glasfibereb holder stadig Det er ikke Ankre der mangles 1986 kishon i Kerteminde
April 1986 sejlede vi min nye båd Niobe hjem fra tyskland, vi tankede i Kerteminde og der lå Kishon stadig Rødmalet men i god stand…
i 2004 var vi på en søndagstur til Kerteminde i de forløbne 18 år var der sket meget forfald hun var malet i en ubestemmelig grøn farve hun skrev på sidste vers.
var forbi i 2004 4 år  siden sidste besøg og nu lå hun og var sunket
Igen på en søndagstur så vi kishon stå på en mark nær Langeskov, hun var blevet hævet og kørt til Ejerens gård, vi talte med ham der mente at den skulle hugges op og sælges som gl. Jern
En bunke glas tråde var alt der var tilbage Det var en blok til styresystemet
Året efter var der kun en bunke glasfiber og nogle jernstumper tilbage af KISHON
Langeskov
2010
67 År
Som motorene så ud fra fabrikken dog med en anden gearkasse Den var meget begroet med alger Gert Norman hjalp med motorene han havde en motor kyndig medarbejder Der gøres klar til at vende Kishon
Snip Snap Snude så er den historie  ude